Voorwoord Jan Cocheret

De lucht in, maar waarom met u?

Als je hele leven in het teken staat van dat ene. Als je jezelf dwars door alle barrières hebt geknokt tot je je uiteindelijk doel, het ultieme, bereikt hebt: je officiële ‘license to fly’, dan zou de hele wereld toch smachten om met jou de lucht in te gaan. Dan zou je telefoon roodgloeiend moeten staan. Postzakken en e-mails met aanbiedingen zouden iedere dag in je postbus gekieperd moeten worden. Aanbiedingen om aanstaande maandag bij jouw favoriete luchtvaartmaatschappij te beginnen op een vliegtuigtype naar keuze. Dit is het beeld dat sommige afgestudeerde piloten voor ogen hebben. Natuurlijk hebben ze gelijk, zo zou het moeten zijn. Maatschappijen zouden eens wat verder moeten kijken dan hun neus lang is en actief moeten rondneuzen tussen het aanbod jonge nieuwe en enthousiaste piloten, dan zouden ze jou en al die andere uitzonderlijke talenten er direct uitpikken.

De werkelijkheid is anders. De luchtvaartmaatschappijen kijken niet verder dan de draaideur bij de receptie. Geen postzakken of e-mails met aanbiedingen en geen telefoontjes. Als je telefoon tenminste niet is afgesloten vanwege de geweldige aanslag die de afgelopen tijd op jouw spaarpot en die van je ouders is gepleegd. Helaas, de grote boze wereld zit helemaal niet op jou te wachten. Hoe hard je ook gewerkt hebt, hoe goed je resultaten op de vliegschool ook waren, je toekomst begint te verschrompelen tot een hele nare droom.

Als vlieger kan je op drie manieren aan een baan komen.

1. Zorgen dat je iemand kent, die jou bij zijn luchtvaartmaatschappij naar binnen kan schuiven. Deze manier is het simpelst en staat ook wel bekend als de kruiwagenmethode.

2. Zorgen dat je toevallig met de juiste papieren op het juiste moment op de juiste plaats bent. Deze loterijmethode is veel moeilijker, omdat je nooit precies kunt weten, waar je op welk moment en met welke papieren moet zijn.

3. Een hele goeie sollicitatieprocedure uitvoeren en daardoor in positieve zin opvallen bij de mensen die de nieuwe vliegers voor hun maatschappij uitkiezen. Inmiddels ook wel bekend als de ‘Schellinger-methode!’

Deze vernieuwde versie van het boek ‘De lucht in, maar waarom met u?’ geeft een uitstekend beeld van alles dat een doorsnee sollicitant naar een pilotenbaan te wachten staat. Je stapt precies op het juiste moment in de kruiwagen die Jaap Schellinger en Mariska Roelofs voorrijden. Zij sturen je met vaste hand door het complete traject waar iedere vlieger tijdens een sollicitatieprocedure mee te maken krijgt. Onderweg wel goed opletten, want zoals altijd geldt ook hier: ‘uiteindelijk zul je het zelf moeten doen!’

Jan Cocheret


Jan Cocheret is gezagvoerder op de Boeing 777 bij Emirates. Daarnaast schrijft hij reportages, interviews en columns voor onder andere het magazine Piloot en Vliegtuig en luchtvaartnieuws.nl

De lucht, in maar waarom met u?

Klik hier om het boek te bestellen

Bestel!