De lucht in, maar waarom met u?

Jaap Schellinger en Mariska Roelofs zijn de auteurs van hét sollicitatiehandboek voor (aspirant)beroepsvliegers. Dit boek is uitgegroeid tot een must-have voor iedereen die wil solliciteren als piloot.

Solliciteren is een lastige vaardigheid! Er zitten nogal wat valkuilen in de selectieprocedures. In De lucht in maar waarom met u? worden alle do’s en dont’s op een overzichtelijke manier op een rijtje gezet. De gehele selectieprocedure wordt systematisch en stap voor stap besproken. Brief, CV, aannamegesprek, psychologisch onderzoek, cases en assessment komen uitgebreid aan de orde. Valkuilen worden blootgelegd en u leert hoe u zich concreet kunt voorbereiden.

Vraag:
Waarom wilt u eigenlijk verkeersvlieger worden?

Antwoord:
Ja, eh, ik heb altijd al vlieger willen worden, eh, vliegen is mooi, eh, het geeft een gevoel van vrijheid, je komt in allerlei landen, dat soort dingen… Het is een mooie combinatie tussen techniek en het omgaan met mensen.

Met dergelijke antwoorden geeft u geen beeld van uw enthousiasme, uw motivatie of uw sterke kanten. Ook is het niet specifiek: het geldt bijvoorbeeld ook voor sportvliegers en cabinepersoneel! Maar u bent niet gewend om dit soort vragen te beantwoorden. Vragen bovendien die de meeste sollicitanten nogal naïef vinden. Zoals een vlieger tegen mij zei: “als ik toch bijna anderhalve ton voor mijn opleiding heb uitgegeven dan kan iedereen toch op zijn vingers natellen dat ik verkeersvlieger wil worden!”.

De lucht in, maar waarom met u? zorgt er voor dat u met zelfvertrouwen de selectie tegemoet kunt zien.

Vul het formulier in om het boek te bestellen!

Bestelformulier

Bestel instructies

U kunt het boek bestellen door het formulier op deze pagina in te vullen. Het boek wordt u vervolgens direct toegezonden zodra u de kosten heeft overgemaakt op bankrekening
NL80 INGB 0701 7050 19 ten name van J. Schellinger te Groningen, onder vermelding van “De lucht in maar waarom met u”.

Voor verzending binnen Nederland bedragen de kosten €24,45 per boek (€19,95 plus € 4,50 verzend en afhandelkosten).

Voor verzending buiten Nederland maar binnen Europa bedragen de kosten €29,45 (€19,95 plus €9,50 verzend en afhandelkosten).

Voor verzending buiten Europa verzoek ik u contact met ons op te nemen.

Wanneer u vanuit het buitenland betaalt, wilt u dan naast het bovenstaande ook de BICcode: INGBNL2A vermelden?

U krijgt een bevestigingsmail met daarin nogmaals de gegevens. Zou u, mochten deze gegevens niet kloppen, contact op willen nemen?

Voorwoord

Jan Cocheret

De lucht in, maar waarom met u?

Als je hele leven in het teken staat van dat ene. Als je jezelf dwars door alle barrières hebt geknokt tot je je uiteindelijk doel, het ultieme, bereikt hebt: je officiële ‘license to fly’, dan zou de hele wereld toch smachten om met jou de lucht in te gaan. Dan zou je telefoon roodgloeiend moeten staan. Postzakken en e-mails met aanbiedingen zouden iedere dag in je postbus gekieperd moeten worden. Aanbiedingen om aanstaande maandag bij jouw favoriete luchtvaartmaatschappij te beginnen op een vliegtuigtype naar keuze. Dit is het beeld dat sommige afgestudeerde piloten voor ogen hebben. Natuurlijk hebben ze gelijk, zo zou het moeten zijn. Maatschappijen zouden eens wat verder moeten kijken dan hun neus lang is en actief moeten rondneuzen tussen het aanbod jonge nieuwe en enthousiaste piloten, dan zouden ze jou en al die andere uitzonderlijke talenten er direct uitpikken.

De werkelijkheid is anders. De luchtvaartmaatschappijen kijken niet verder dan de draaideur bij de receptie. Geen postzakken of e-mails met aanbiedingen en geen telefoontjes. Als je telefoon tenminste niet is afgesloten vanwege de geweldige aanslag die de afgelopen tijd op jouw spaarpot en die van je ouders is gepleegd. Helaas, de grote boze wereld zit helemaal niet op jou te wachten. Hoe hard je ook gewerkt hebt, hoe goed je resultaten op de vliegschool ook waren, je toekomst begint te verschrompelen tot een hele nare droom.

Als vlieger kan je op drie manieren aan een baan komen.

1. Zorgen dat je iemand kent, die jou bij zijn luchtvaartmaatschappij naar binnen kan schuiven. Deze manier is het simpelst en staat ook wel bekend als de kruiwagenmethode.

2. Zorgen dat je toevallig met de juiste papieren op het juiste moment op de juiste plaats bent. Deze loterijmethode is veel moeilijker, omdat je nooit precies kunt weten, waar je op welk moment en met welke papieren moet zijn.

3. Een hele goeie sollicitatieprocedure uitvoeren en daardoor in positieve zin opvallen bij de mensen die de nieuwe vliegers voor hun maatschappij uitkiezen. Inmiddels ook wel bekend als de ‘Schellinger-methode!’

Deze vernieuwde versie van het boek ‘De lucht in, maar waarom met u?’ geeft een uitstekend beeld van alles dat een doorsnee sollicitant naar een pilotenbaan te wachten staat. Je stapt precies op het juiste moment in de kruiwagen die Jaap Schellinger en Mariska Roelofs voorrijden. Zij sturen je met vaste hand door het complete traject waar iedere vlieger tijdens een sollicitatieprocedure mee te maken krijgt. Onderweg wel goed opletten, want zoals altijd geldt ook hier: ‘uiteindelijk zul je het zelf moeten doen!’

Jan Cocheret